Copenhagen

Täälä mä vaan olen hyrissyt päästäkseni kertomaan teille Tanskan matkasta! Viimein se sitten tuli ja meni. Lentokone kuljetti meitä unisilmäisiä matkustajia perjantai aamuna läpi sakean taivaan. En ihan kauheasti ole päässyt matkustamaan, joten tämä matka oli minulle isompi juttu, kuin ulospäin näytin. Toisaalta jännittäminen iski vasta edellisenä päivänä ja kohdistui ennemmin lentokentän skeemoihin kuin itse matkaan.

Tiesin Tanskasta etukäteen vain Scandinavia and the World -sarjakuvat, H.C. Andenin, Arne Jacobsenin, Legon ja kummallisen kielen, joka etäisesti kuulostaa ruotsilta. En siis ihan kauheasti, mutta edes jotain. Pari päivää ennen matkaa innostuin Google Mapsista ja kolusin Kööpenhaminaa pikseli pikseliltä mielenkiintoisen kuuloisten paikkojen varalta. Olin vannonut, etten tekisi näin. Lopulta kartta näytti siltä, että se sai olla kiitollinen siitä, että nastat olivat virtuaalisia.

Otimme junan lentokentältä Köpikseen ja kävelimme hotellille noin 300m päähän. Check-inniin oli vielä jokunen tunti aikaa, joten jätimme tavarat hotellin tavarasäilöön ja suuntasimme aamupalalle Next Door Caféhen, jossa iloinen tarjoilija melkein veti meidät kadulta sisälle. Tunnelma oli tiivis, mutta erittäin kotoisa ja sisällä oli ihan super lämmintä. Henkilökunta oli miehiä myöten sonnustautunut värikkäisiin legginsseihin, mikä näin suomalaisiin silmiin oli hieman huvittavaa.

Aamupalan jälkeen jouduimme haahuilemaan vielä puolisen tuntia kirpeässä ilmassa, etsien aukiolevia paikkoja, sillä putiikit aukeavat pääsääntöisesti 10-11.

Farao's Cigarerit piti tällaisena nörttinä kiertää läpi. Niitä oli joku viisi eri liikettä ja kaikki liikkeet oli teemoitettu tuotteittain - yhdessä oli larppikamaa, toisessa pelit, kolmannessa sarjakuvia tanskaksi, neljännessä englanninkieliset sarjakuvat ja viidennessä (kasari)lisenssirojua. Kannattaa käydä, mikäli yhtään tuollainen kiinnostaa! Löydettiin ketjuliikkeen lisäksi myös kaksi yksittäistä nörttiliikettä – yksi sarjakuva (Fantask) ja yksi peli (Games). Yritettiin myös käydä korusepänliike Memento Morissa, mutta kukaan ei ollut paikalla. Ja tottakai poiketa piti myös Disney Storessa ja Lego Storessa.

Mörköpiireistä minulle oltiin suositeltu Black no.1 liikettä, mutta se oli suuri pettymys. Koska perinteinen romanttinen goottityyli ei ole minua – olen enemmän käytännöllisten nu-goth ja corp goth-tyylien kannalla – niin ei liikkeessä ollut mitään muuta mielenkiintoista kuin Iron Fistin kenkiä, ja nekin niin hirveän hintaisia. Eli ei peukkua tälle mikäli mielii jotain koruttomampaa. Loxeja sielä oli myynnissä, mutta siihen tuntui jäävän se cyperpuolikin. Vieressä oleva Sex Beat Recordskaan ei lämmittänyt edes senvertaa että olisin halunnut mennä sisälle, sillä levyt ja bändipaidat ovat vähän meh.

Jalat alkoivat huutaa, joten palasimme hotellille odottamaan sisäänkirjouttautumista ja hyödyntämään ilmaista wifiä. Huone ei herättänyt hirveästi tunteita mihinkään suuntaan. Vessasta puuttui lukko, mutta se nyt ei kauheasti vanhaa pariskuntaa häiritse. Ei me kotonakaan aina lukita vessaa. Levitettiin siis kamoja ympäriinsä ja valmistauduttiin jatkamaan matkaa parin korttelin päähän kansallismuseoon.

Kansallismuseo oli valtava! Jalat olivat jo alkuvaiheilla vähän kuolleet ja kello senverta paljon, eli ei saatu läheskään koko museota kierrettyä läpi. Lopussa tuli jo vähän kiire kun alkoi tulla kuulutuksia museon sulkemisesta ja osasta huoneista sammuteltiin valoja. Tanskassa menee kaikki liikkeet ja museot yms. viiden-kuuden pintaan kiinni.

Kaikki edestakaisinkävely oli tehnyt tehtävänsä ja alkoi olla nälkä. Enempiä miettimättä pujahdettiin Katz kahvilaan sisälle lämpimään ruoan ääreen. Tilasin Pina Coladan ja kanaburgerin. Yllätyksekseni burgerissa ei ollut perus pihvi vaan sain kanani luineen päivineen. Ihan hyvää kuitenkin! Siitä jatkettiin takaisin hotellille. Katsottiin Netflixistä pari jaksoa Flashia ja nukahdettiin jossain kahdeksan aikaan.

Seuraavana aamuna revin Taan aamupalalle puoli 8. Aamupala oli mukava rauhallinen hetki ja syötiin buffasta niin paljon kuin maha veti. Siitä sitten mentiin takaisin huoneeseen hetkeksi koska mikään ei vielä ollut auki. Onneksi oli läppäri.

Matkalla Kongens Havenin (Kuninkaan puisto?) suuntaan, törmäsimme vahingossa kulkueeseen, mutta olimme senverta kaukana, että kuvaa ei oikein saanut. Piristävä yllätys silti. Puisto itsessään oli vaan oikeastaan läpikulkujuttu Areastoreen ja lääketieteelliseen. Kesällä se on varmasti aivan upea paikka! Bongattiin muutama nuppu jo nyt.

Puistosta muutan korttelin päässä sijaitseva Areastore on aivan ihana pikkuliike, jossa on kaikkea hupaisaa design esinettä ja muuta hassunhauskaa rojua. Ei mikään pönötyskauppa, mutta koska osa esineistä todella luokitellaan siihen design kategoriaan niin hintakin on mitä on.

Ihan korttelin-parin päässä oli sitten lääketieteellinen museo, jossa myös piipahdettiin. Museossa oli kolme kerrosta. Alakerta, jota en suosittele yli 175 senttisille, keskittyi ruoansulatukseen ja höpöhöpö-lääketieteeseen, keskimmäisessä kerroksessa oli jotain sekalaista ja yläkerrassa oli wet-specimenejä epämuodostuneista vauvoista ja ihmisen osista, luista joita sairaus oli runnonut ja upea apteekkarin tiski.

Jos olisi ollut jaksamista niin oltaisiin jatkettu vielä katsomaan pientä merenneitoa, mutta jalat alkoivat taas olla sitä mieltä, että väärään suuntaan kilsan kävely ei ole fiksua. Itsehän oikeasti olin jo unohtanut tässä vaiheessa koko patsaan olemassaolon. Kuljettiin siis Strøgettiä pitkin ja käytiin siinä kauppoja läpi matkalla hotellille. Poikettiin myös Strøgetiltä Sephoraan, jossa epätoivoisesti yritin keksiä jonkin Kat Von D tuotteen mukaani, mutta mikään ei iskenyt. Ei ollut hirveä nälkä joten syötiin leivät ja juotiin mehua Joe & The Juicessa, jota suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Kaupan kautta pari pussillista mässyä mukana lösähdettiin sitten hetkeksi hotellin sänkyyn lepuuttamaan jalkoja.

Illalla lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Meille oltiin suositeltu Det Lille Apotekia, mutta sehän oli ihan täyteenbuukattu. Onneksi meille kuitenkin järjestyi pöytä ja päästiin kokeilemaan Tanskalaista ruokaa. Yksi retken parhaimpia kokemuksia. Ruoka oli niin hyvää ja paikka niin ahdas, etten ottanut kuvia. Paikka on ilmeisesti todella suosittu, joten kannattaa varata se pöytä etukäteen. Meillä kävi tuuri.

Ruoan jälkeen ei halunnut ihan suoraan mennä hotelliin joten ajateltiin mennä drinksuille. Kurkattiin miltä lähellä oleva Voodoo Lounge näyttää, mutta se vaikutti liian... Tiedättekö sellaiselta minne mennään kaveriporukan kanssa juomaan yksinkertaisesti olutta ja juttelemaan niitä näitä? Niimpä mentiin sitten Drunken Flamingoon, joka vaikutti enemmän siltä, että sielä saa muutakin kun kaljaa. Juotiin yhdet ja katseltiin kuinka jengiä alkoi valumaan pikkuhiljaa sisään naurun saattelemana.

Sunnuntai aamuna Taata oli hankalampi saada ylös kun ilta oli mennyt pidemmäksi. Aamupalan jälkeen kirjattiin itsemme ulos hotellilta ja jätettiin tavarat taas säilöön.

Käytiin ihan ensimmäiseksi Disney Storella valittamassa tuotteeseen jääneestä hälystä. Ilmeisesti Disney Storet aukeavat seremonian ja fanfarien saattelemana. Tällaistakin päästiin todistamaan. :D

Seuraavaksi oltiin suunniteltu ostavamme tuliaiset Farao's Cigarerista, mutta kuinkas ollakaan, vuoden 1. sunnuntai on näköjään inventaariopäivä ja suunnitelmat menivät uusiksi kun FCt olivat kiinni. Vähän harmitti, sillä Farao's Cigarereiden kiinniolo teki aika ison tyhjän aukon aikatauluihin, sillä lento lähti vasta illalla ja muutkaan kivat erikoiset liikkeet eivät olleet auki. Pyörittiin sitten epätoivoisena Disney Store uudelleen läpi tuliaisten toivossa ja myyjä ihmetteli kun ollaan jo neljättä kertaa sielä.

Kulutettiin lopulta aikaa ihan perus H&M:ssä jne. pakkasta paossa, käytiin uudelleen Joe & The Juicessa, piipahdettiin Ripley's Believe It or Not museossa ja sitten mentiin syömään City Kroeniin. Aikaa olisi vielä ollut, mutta kaikki alkoi mennä kiinni, joten etsiydyttiin hotellin tavarasäilön kautta kentälle. Matkalla asemalle näkyi myös joku pehmolelukauppa, jossa olisi itse saanut rakentaa oman pehmolelun. Tähän täytyy tutustua, mikäli tullaan joskus uudelleen.

Kentällä sitten syötiin hodarit ja kulutettiin aikaa niinkuin kentällä nyt kulutetaan. Puolentoistatunnin lento kotiin ja kiroilua HSL:n kanssa (juna väärällä raiteella, myöhässä, pysähtyy väärään päähän laituria ja kuulutuksia ei ole). Kotona oven takana vastassa oli yltiöonnellinen Roottori, jota oli kaveri käynyt viikonlopun aikana ruokkimassa.

Tanskasta jäi päällimäisenä mieleen keskieurooppalainen meno, polkupyörät ja kauppojen tyhmät aukioloajat. Oli siis kiva reissu ja todellakin haluan käydä sielä joskus kesällä ja vuokrata pyörän. Pyörätiet olivat ihan toista maata kuin täälä! Suomessa kaupunkipyöräily on niin saamarin hengenvaarallista kun pitää kokoajan varoa joko jalankulkijoita, huonokuntoisia teitä, autoja, pyörätieparkkeejaajia, istutuksia (bulevardi kröhöm) tai sitten niitä spandexkiitureita. :D Sielä kaikki pyöräilivät pakkasessakin ihan nätisti, eikä kukaan ylimääräinen poukkuroinut pyörätiellä - ei autot, puut eikä kävelijät.

Millaisia kokemuksia teillä on Köpiksestä? Jäikö meiltä joku ihan must see paikka käymättä?

PS. Kiitti Roottorin vahdille!

PPS. Ainiin! Nähtiin myös Arman, joka nousi samaan Tanskaan menevään koneeseen!

In English:

Last Friday morning a plane carried us weary-eyed passengers through a murky sky to Copenhagen.
I knew only a little about Denmark beforehand: Scandinavia and the World -comics, H.C. Andersen, Arne Jacobsen, Lego and their weird language that resembles Swedish. Before the trip I got excited over Google Maps and tagged every teeny place that seemed interesting, even though I had sworn not to do that. In the end the map looked like it should be grateful for the tacks being virtual.
During our trip we visited three museums: National Museum of Denmark, Medical Museion and Ripley’s Believe It or Not. The National Museum was so huge that we didn’t even manage to go wholly through it because it closed up quite early and our feet were kinda tired at that point.
We dined at the Next Door Café, Katz, Joe & The Juice, Det Lille Apotek and City Kroen. I really loved Joe & The Juice and Det Lille Apotek, and warmly recommend them, but be noted that Det Lille Apotek seems like a really popular place so I recommend you to make a reservation. When we tried to get in it was fully booked, but luckily a waiter managed to squeeze us in. We also checked out some bars like Voodoo Lounge and Drunken Flamingo.
Of the stores we found Farao’s Cigarer, Areastore and Disney Store were my favourites. Farao’s Cigarers are the perfect stores for nerds. There are like five different separate shops, all themed differently: from one you can find games and roleplay books, from the other comics, and the third holds license goods and so on… Sadly, the stores were closed on Saturday when we were supposed to visit them again to buy some homecoming gifts for friends. Areastore was a lovely little shop that sells all kinds of funny (design) items. And well, if you don’t know what Disney store sells, then I’m really sorry for you. They apparently it opens every morning with an opening ceremony!
I was very disappointed in Black No1, which was the only gothic store I managed to find. It’s probably ok if you’re more into traditional gothic style, but for us who prefer more ascetic styles like nu-goth and corp goth it didn’t give much. It was located near Sex Beat Records which is more like a record store, and I’m not into that either.
Our hotel was ok. We didn’t have any lock on our WC, but luckily we’ve been together so long that locks don’t really matter anymore. Free wifi gave us the opportunity to use Netflix when we didn’t have it in us to walk around any longer. The breakfast buffets were nice even though I had to drag Taa to them each morning.
I had fun and hope I can visit Copenhagen in the summer too and rent a bike. The bike lanes were staggering! Cycling in Helsinki is dangerous, you must be aware of cars and pedestrians, because most of the time you share a lane or cars and people use the wrong lane, there's also these spandex monsters that rush through you if you don't stay alert, bike lanes are also in a bad shape in many areas, there are plantings in them – at Bulevardi there’s even trees growing on bike lane and the lane is as wide as those trees… Are you supposed to bike through them? No idea, but in Denmark biking seemed more fun and way safer.
Have you been to Copenhagen? What are your thoughts of it? Do you have any recommendations?

Comments

1. Oi, Köpismatkasta oon haaveillu pitkään, just tommonen viikonloppureissu ois suht helppo järjestää keskelle arkeekin. Ihana Irvikissa!! :)

1. Joo Taalla tää oli arjen keskellä. Itehän lomailen vielä. :D

Delete
  2. Voi miten kivan kuuloinen reissu! Tosin nuo kauppojen aukioloajat tuli mulle ihan yllätyksenä. Kuvittelin, että ne olisivat enemmän kuten täällä. Ihania ostoksia, etenkin tuo Irvikissa <3

Replies
    1. Joo se oli hieman yllättävää että kaikki on auki niinkuin täälä erikoisliikkeet. Toisaalta täälä on tottunut shoppailemaan enemmän kauppakeskuksissa, joissa aukioloajat ovat aika pitkät ja sielä ei ollut kuin sellainen Sokoksen/Stokkan kaltainen "kauppakeskus" Illum, mutta sekin noudatti muistaakseni noita lyhyempiä aukioloja.
      Btw se on Tuhkimon Lucifer ;)

Delete
  3. Vaikuttipa kivalta reissulta! Mä olen käynyt Köpiksessä neljä kertaa (kerran muksuna ja kolme kertaa miehen kanssa), mutta tuota puolta kaupungista en ole ikinä nähnyt. Meidän pakolliset nähtävyydet on Kööpenhaminan Tivoli (meidän kihlapaikka), eläintarha ja den Blå Planet -akvaario :)

Replies
    1. Tivoli ei ollut auki kun käytiin ja sekin vaikuttaa vähän enemmän kesäjutulta :D Pitää kuitenkin kurkata, mikäli kesällä pääsen matkustamaan. Akvaario kuulostaa kanssa mielenkiintoselta.

Delete
  4. KÖPIS ON IHANA. Käytiin siellä äidin ja veljen kanssa ja yövyttiin kummitädin luona, joka kokeneempana köpistelijänä osasi sitten näyttää kaikki mahtavimmat hipsteriruokapaikat. Ruoka oli niin hyvää että kuolaan toisinaan ihan vain niiden safkojen perään : D Shoppailun suhteen taas tuntui aika tylsältä, kävin kolmessa eri kauppakeskuksessa ja useissa pikkupuodeissa, mutta mistään ei löytynyt oikein mitään.

Replies
    1. Me ei löydetty Illumin lisäks muuta kauppakeskusta :'D Mutta ruoka oli hyvää <3 Olis varmaan ollut vielä parempaa, jos olis jotain sisäpiirin tietoa ollut missä kannattaa syödä.

Delete
  5. Hei! Voitin kerran sen arvonnan missä voitti painokuvan yhdestä kissamaalauksistasi. Halusin vain tulla päivittämään, että olen vihdoinkin saanut silitettyä Pepitan toppiini!
    Kuvasta ei tietenkää näe toppia kokonaisuudessaan, mut silti :D Johtaaks toi linkki siihe kuvaa?

Replies
    1. Heeei! Mahtavaa! :D Kiva nähdä se silitettynä kiinni. Toivottavasti pysyy hyvin ja on kiva käyttää.